Behovet for digitalisering har aldrig været større

Mette N.Detailhandel, Forretningsudvikling, Online & IT

Coronakrisen har for alvor sat spot på digitalisering, særligt i detailbranchen. Dem, der allerede var godt i gang, fik hurtigt et forspring. Nu arbejder alle på højtryk for at komme bedst muligt med på digitaliseringsvognen og der samarbejdes lokalt om initiativer, der skal hjælpe til at sikre den lokale detailhandel bedst muligt.

Facebookgruppen ”Slagelse leverer varen” er et af de nye tiltag her under coronakrisen, der skal fremme lokal handel. Og interessen fra både erhvervsdrivende om at deltage, og fra kunderne om at få informationerne, er stor.

For mens mange af os er sat i ”hjemmekarantæne”, så er en endnu større del af vores hverdag flyttet online. Det stiller krav til detailhandlen. De butikker, der var på forkant med webshops og digitale løsninger, fik hurtigt et forspring, mens andre har sat kreativiteten i sving og etableret sig, f.eks. med fremvisning af sortiment via sociale medier, mobilepay og et tilbud om at køre ud med varerne – med andre ord: online shopping.

I Korsør har erhvervsforeningen handlet hurtigt og skabt den fælles digitale platform www.huskhandllokalt.nu, der vokser dag og dag. I Skælskør samles trådene via www.bykontoret.dk, mens Business Slagelse kommunikerer gode råd og anbefalinger ud, bl.a. en opbakning til initiativet ’Slagelse leverer varen’. 
Også vores dagligvarer boomer digitalt, som Bilka ToGo, der har fået mangedoblet sine brugere i løbet af de sidste to uger.

Webinar om kommunikation i krisetid

Og det er ikke for sent at tage digitale virkemidler i brug, for at sikre virksomheden – nu og efter krisen. Men hvilke virkemidler skal du tage i brug eller holde fast i en tid, hvor alle gerne vil ses og høres på de sociale medier? Hvordan arbejder du med dit digitale ansigt udadtil?

– Det er vigtigt, at holde fast i god kommunikation og udnytte tiden til at øge din synlighed og styrke dit image online. Brug tiden på SEO og stram på dit webdesign og funktionalitet. Det er også en god idé at skrive flere blogindlæg. Med andre ord tænk kreativt – hvordan du stadig kan holde kontakt med dine kunder, når du ikke kan møde dem fysisk, lyder det fra Tanja Lindersgaard, marketingkonsulent i Slagelse Erhvervscenter.

For at inspirere til kommunikationsdelen udbyder Slagelse Erhvervscentret lige nu på et webinar, ”Kommunikation i krisetid – sådan holder du kontakt med kunder på afstand”, hvor vi i samarbejde med vores eksterne konsulent, journalist og iværksætter Christina Kabel, giver tip og værktøjer til god kommunikation. Vi har øvrige webinarer om bl.a. seo og andre digitale virkemidler på tegnebrættet.

Tilmelding

Tilmelding til webinaret om kommunikation tirsdag 31. marts kl. 11-12 finder du her https://www.slagelseerhvervscenter.dk/store/p167/kommunikation.html. Hold øje med vores hjemmeside samt faceboook og LinkedIn sider for kommende webinarer. 

Om skribenten

Mette N.

Del dette indlæg