Comby servicerer grønlandske kunder fra Slagelseadresse

Mette N.Forretningsudvikling, Online & IT, Slagelse

Den grønlandske it-virksomhed Comby A/S har etableret en filial på Mariendals Allé 30 i Slagelse. Herfra er seks ansatte med til at sikre et højt serviceniveau overfor de grønlandske kunder via stærke, lokale kompetencer og en optimal udnyttelse af tidsforskellen mellem Danmark og Grønland.

Den grønlandske it-virksomhed Comby har siden starten i 2001 haft fuld fart på udviklingen. I dag er der 23 ansatte tilknyttet hovedkontoret i Nuuk, men i takt med at kundegruppen, og dermed også behovet for service, er vokset, har Comby været udfordret på at kunne rekruttere nok kvalificerede medarbejdere.

Derfor har man vendt blikket mod Danmark. Første ansatte uden for Grønland blev en tidligere samarbejdspartner, bosat i Vejle. Den ansættelse blev for et halvt år siden efterfulgt af en etablering af en filial af Comby centralt i Slagelse. Herfra arbejder 6 dygtige medarbejdere og der kigges allerede nu på mulighederne for at udvide kontorfaciliteterne med yderligere fire arbejdsstationer. Det kræver bl.a. en ny tilladelse, som man via kontakt med Slagelse Erhvervscenter har fået sat i proces. 
Når valget faldt på Slagelse, handler det om byens centrale placering og de gode tilkørselsforhold, som gør det muligt at tiltrække kompetente medarbejdere, der ønsker et godt alternativ til at pendle mod hovedstadsområdet, der traditionelt trækker mange it-kyndige fra hele Sjælland. Udover at spare transporttid, tilbyder Comby sine medarbejdere en god del personlig handlefrihed og plads til udvikling indenfor it-faget.

Fire timers forspring

Tidsforskellen mellem Slagelse og Nuuk er 4 timer. Den tid kommer de grønlandske kunder til gode.

– Vi lever jo af at drifte kunderne og når vi møder ind her i Danmark fire timer før de ansatte i Nuuk, kan vi opdage evt. driftsfejl inden kunderne møder på arbejde i Grønland, forklarer Brian Torp, direktør og medindehaver af Comby A/S.
Comby leverer allround it-service til erhvervskunder og internetforbindelser til både private og erhverv i hele Grønland.

– Vi laver alt andet end udvikling. Vi leverer it-service, hvor målet er, at gøre det så let og driftssikkert for kunden som muligt. Samtidig har vi været med til at bryde monopolet indenfor internet og fik liberaliseret markedet i Grønland, fortæller Brian Torp og fortsætter:

– Internetforbruget er eksploderet i Grønland og udviklingen i landet går mod et øget behov for en god internetforbindelse, smiler direktøren.

En god netforbindelse sikrer god service

Det grønlandske erhvervsliv består af en god blanding af små og store virksomheder. De store erhverv i dag er fiskeri og servicevirksomheder, men også mineindustrien rører på sig og turismen bobler. Samtidig er der højkonjunktur, der har medført et boom i byggeriet.

Comby servicerer kunder fra hele spektret og i hele landet. Det giver visse udfordringer, idet infrastrukturen af gode grunde er kompliceret i flere egne af Grønland. Men it har vundet indpas alle steder og online tilstedeværelse samt gode netforbindelser giver mulighed for at kunne servicere kunderne mere optimalt i dag – også helt fra Slagelse af.

Læs mere om Comby A/S på www.comby.gl

Om skribenten

Mette N.

Del dette indlæg