Retailekspert Dorte Wimmer
Retailekspert Dorte Wimmer var på en måde på hjemmebane i Slagelse, her er hun nemlig opvokset og besøger stadig både Slagelse, Korsør og Skælskør tit. Foto: Mette Juhl

Er vi forberedte, behøver vi ikke frygte Amazon

Mette N. Detailhandel, Korsør, Online & IT, Skælskør, Slagelse, Vækst

Omkring 90 tilhørere i Slagelse Musikhus, primært fra den lokale detailhandel, fik onsdag 28. oktober et godt indblik i mekanismerne bag internetgiganten Amazon, der netop har indtaget det svenske marked. Og selv om man umiddelbart kan tabe pusten over de svimlende store tal, Amazon arbejder med, så er der masser af muligheder for at tage kampen op, var retailekspert Dorte Wimmers budskab til de fremmødte.

Verdens hurtigst voksende virksomhed. Alene i første kvartal af 2020 steg deres omsætning med 26 procent og med op mod 350 millioner produkter i sortiment (ja, du læste rigtigt) kan det virke som en næsten uoverskuelig opgave at tage konkurrencen op med Amazon som lokal detailhandler i Skælskør, Korsør eller Slagelse. Men selv om de er gigantiske og firstmovers på en lang række områder, så er det ikke umuligt at tage kampen op, hvis Amazon åbner i Danmark. Det handler om at være forberedt.

En ting er sikkert. Hvis man tror man kan konkurrere med Amazon på pris, så må man tro om. For selv om omsætningstallene er høje, så er indtjeningen bevidst lav. Her satser man simpelthen hele forretningen på fremtidig indtjening, når man penetrerer nye markeder.

Hurtig og gratis levering nu

Derimod er der en lang række andre ting, man som detailhandler kan gøre, og Dorte Wimmer øser gavmildt ud af forslagene, også til den lokale detailhandel under foredraget i Slagelse onsdag aften. 
– Hurtig levering er en spydspids i Amazons strategi. Så tilbyd hurtig og gratis levering nu, lød det helt konkret fra Dorte Wimmer, vel vidende at det er en tung post i omkostningsbudgettet. Ikke desto mindre har man fra bl.a. Holland god erfaring med, at netop hurtig og gratis levering kan tage brodden af Amazon.

– Og så gælder det om at kombinere det fysiske med det digitale, fortsatte Dorte Wimmer. Selv om internethandlen er stigende, så ønsker vi stadig at gå i fysiske butikker og hvis man formår at kombinere de to, står man rigtig stærkt i fremtiden.

Brug hinanden og den lokale forankring

Næste konkrete råd handler om kundefokus.

  • Fokuser på det man kan pakke rundt om prisen.

Amazon vinder priskonkurrencen, men de opererer kun online uden for USA. Optimer alt omkring kunden, kundeoplevelsen og den lokale forankring, siger Dorte Wimmer, der stærkt anbefaler, at man fremhæver den lokale fortælling, slår på bæredygtighed og vigtigst af alt – samarbejder!

  • Brug hinanden. Styrk det fysiske, samværet og samspillet.

Fremskridt sker med fejl

En af de ting Amazon imponerer med, udover den meget omtalte stigende omsætning og vækstrate, er deres innovation. De bliver ved med at skabe nye tiltag, der flytter os som kunder og ændrer hele vores adfærd i dagligdagen. Amazon Prime, Amazon Wardrobe, Alexa er bare toppen af et kæmpe isbjerg.

– Det kan godt være I tænker; Det kommer aldrig til at ske hjemme hos mig, men prøv bare at tænke fem år tilbage. Og lad os så se, når vi mødes om fem år, hvor mange, der har en ”Alexa” derhjemme, lyder det med et smil fra Dorte Wimmer.

Og her er der kommet en rigtig god lære ud af coronatiden. – Vi er blevet gode til at fejle. Fejl driver innovation, understreger retaileksperten, der opfordrer til, at man tager sig tid til at prøve nye ting af, også selv om man er på usikker grund. – Gør man det samme som i går, taber man, udtaler Dorte Wimmer.

Foredraget var arrangeret i et samarbejde mellem Business Slagelse, Skælskør og Korsør Erhvervsforeninger samt Slagelse Erhvervscenter. Efter en spørgerunde kunne dagens gæster gå derfra med stof til eftertanke. Kommer Amazon til Danmark? Måske – sandsynligvis. Skal vi frygte det? Ja, hvis vi ikke forbereder vores detailhandel og flytter den ind i fremtiden. Og vi har alle muligheder for at gøre begge dele. 

Om skribenten

Mette N.

Del dette indlæg