Erhvervsforeninger: Detailhandelsanalyse forpligter til handling

Mette N. Detailhandel, Korsør, Skælskør, Slagelse, Slagelse Kommune Leave a Comment

En presset detailhandel og en øget konkurrence om kundernes gunst, kan aflæses i den netop offentliggjorte detailhandelsanalyse for Slagelse Kommune. Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening vil omsætte resultat til handlingsplaner, der skal være med til at skabe og sikre den lokale detailhandel i fremtiden.

Der skal handling til, hvis Slagelse, Korsør og Skælskør også fremover skal gøre sig gældende som attraktive handelsbyer. Det påpeger den nye detailhandelsanalyse, der i efteråret er blevet gennemført at ICP A/S på foranledning af de tre lokale erhvervsforeninger, Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.

Og det bliver netop handlingsplanerne, der bliver det spændende at holde øje med fremover. De skal sikre, at analysen ikke bliver et dokument i en lang række af mange, men at anbefalinger og gode idéer bliver realiseret. Det er man ganske enige om blandt erhvervsforeningernes tre formænd, der for nylig var samlet for at kommentere på detailhandelsanalysen.

– Vi er glade for analysen og for processen. Det her forpligter, fastslår Pia Kimer Jacobsen, formand for Skælskør Erhvervsforening. 
Med flere lokale erhvervsdrivende, frivillige og øvrige interessenter, er Skælskør allerede trukket i arbejdstøjet for at kigge på flere parametre, der kan gøre Skælskør mere attraktiv for handlende.

– Vi skal eftersøge kædebutikker og så skal vi aktivere oplandet til at søge mod Skælskør, nævner formanden som et par punkter, man vil kigge nærmere på sammen med udviklingen af torve og grønne områder.

Tilgængelighed og samarbejde

Parkering og tilgængelighed er i analysen fremhævet som vigtige parametre for at kunne tiltrække kunder.

En af de helt store udfordringer i ikke kun Skælskør, men også i Slagelse og Korsør, er åbningstider.

– Hvis man kommer til en lukket dør, så kører man et andet sted hen, lyder det fra Torben Kjerulff, formand for Business Slagelse, der får opbakning i udtalen fra Pia Kimer Jacobsen og Lene Feldt, formand for Korsør Erhvervsforening.

Ordet samarbejde bliver nævnt igen og igen af de tre formænd. Her bliver der opfordret til at inddrage endnu flere, for at få mere synergi og handlekraft i fremtidsplanerne. Her bliver også ejendomsejerne vigtige brikker i udviklingen af byerne.

I Slagelse ønsker Torben Kjerulff hurtigst muligt at få skabt et tæt samarbejde mellem VestsjællandsCentret, bymidtens butikker samt butikker i yderområderne.  

– Der skal være en masterplan, så vi får skabt en bedre sammenhæng i byen, siger Torben Kjerulff.

Korsør som oplevelsesby

Detailhandelsanalysen peger på, er at man satser på Slagelse, som det primære indkøbssted i kommunen. Det afskrækker ikke formændene for erhvervsforeningerne i Korsør og Skælskør.

– Slagelse skal være det store trækplaster. Men det åbner op for nogle andre muligheder for os, siger Lene Feldt.

I Korsør arbejder man med en plan, hvor detailhandlen er et element i en større fortælling. Byen skal være et oplevelsessted, båret af indsatser på flere områder, bl.a. temaarrangementer, kultur- og foreningsliv, turisme, underholdning, shopping m.v..

– Detailhandlen skal ses som en meget mere fleksibel størrelse. Mere mobil og meget mere sæsonpræget. Vi skal ikke kigge på begrænsningerne, men på mulighederne, siger Lene Feldt.

Resultatet af detailhandelsanalysen præsenteres på en stor detailhandelskonference den 20. marts. Her vil de tre formænd desuden ridse handlingsplanerne for de tre byer og den videre proces op. For arbejdet er først lige begyndt. 

Om skribenten

Mette N.

Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.